Scandi_sense_logo_500x500px[2].png

SPIS MED NYDELSE

VURDÉR DIN NYDELSE PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 10


 
 

Jeg kan ikke stoppe med at spise!

Der findes to slags sandheder:

1. Jeg kan ikke gå igennem væggen.
2. Jeg kan ikke stoppe med at spise, når jeg først er i gang.

... Så overvej lige, hvilken sandhed du fortæller dig selv.

Taget på fersk gerning.jpg
 
 

Når du ind imellem fortæller dig selv, at du ikke kan stoppe, før posen med chips er tom, eller slikskålen er tømt, er det jo ikke den absolutte sandhed. Hvis du fx fik 1 million - her og nu - ville det ikke være svært at sige stop, vel? Eller hvis du stod med en pistol for panden... Alligevel går vi ofte og fortæller os selv sandheder, som reelt ikke er sande.

Accepter derfor ikke bare dine sandheder, men forhold dig kritisk. For virkelig? Er de sande? Når du må afkræfte en sandhed, så vær ikke for hård ved dig selv. Selvom det er usandt, du ikke kan stoppe med spise, så er det jo svært! Drag i stedet omsorg for dig selv og vær nysgerrig på årsagen til, at du - lige nu - synes, det er umuligt at stoppe. På den måde kan - også du - lære at træffe det kærlige valg.

Øv dig - brug nydelsescirklen, når du spiser din triggerfood

Triggerfood er de fødevarer, vi af en eller anden årsag har fået sat op på en piedestal. De fødevarer, vi synes, smager så godt, at vi har svært ved at stoppe, og som derfor nemt får os til at overspise. Ofte vil det være, fede, søde og/eller salte fødevarer som f.eks. chips, is, chokolade el.lign. Men det kan faktisk lade sig gøre at lære at spise sin triggerfood uden at overspise. Første skridt er at få et mere realistisk syn på din triggerfood. Når du siger til dig selv, at du ikke må få slik, chips, is eller chokolade, får disse fødevarer nemlig al for høj værdi. Men hvad nu, hvis du kunne spise din triggerfood hver evig eneste dag - og samtidig tabe dig... Lyder det ikke fantastisk? Det kan du faktisk. Ved at spise lidt af din triggerfood hver dag, vil den efterhånden miste sin værdi. Det er jo ikke noget, du kun må få ved helt særlige lejligheder, eller når du først har tabt dig. Du kan spise den hver dag, hvis du har lyst.


Sådan gør du

Brug nydelsescirklen herunder. Nydelsescirklen skal hjælpe dig til at stoppe, når du ikke længere har den maksimale nydelse. Først skal du have defineret din 10'er - den optimale nydelse. 10'eren er ofte forbundet med både forventninger og en kombination af flere sanseindtryk. Det er altså både tankerne om din triggerfood, den første bid - smagen - men også hvordan din triggerfood ser ud, hvordan den lyder og mærkes både før og mens, du spiser. 

Skærmbillede 2018-10-06 kl. 20.35.14.png
 
 

TRIN 1: INDEN DU SPISER
Se på din triggerfood. Studer den nøje, kig på farverne og teksturen. Duft til den. Læg mærke til dine forventninger. Glæder du dig? Begynder tænderne at løbe i vand? Hvad sker der i maven, når du tænker på at spise sin triggerfood? 

TRIN 2: MENS DU SPISER
Tag en lillebitte bid. Læg den ind midt på tungen. Hvad sker der nu? Læg mærke til alle smagsnuancer. Hvad sker der på tungen? Kan du mærke, det prikker rundt langs kanten af tungen? Tag så en lidt større bid. Læg den mellem dine kindtænder og tyg. Læg mærke til lyden? Knaser det? Læg mærke til konsistensen. Er det blødt, hårdt, knasende? Fortsæt nu med at spise, men spis langsomt og med fuldt nærvær. Når du spiser med fuldt nærvær, giver du dig selv mulighed for at mærke efter. Du begynder at få kontakt til kroppen igen og skaber forudsætninger for at kunne mærke dine behov. Herved minimerer du risikoen for overspisning. Fortsæt kun med at spise, så længe nydelsen er helt i top. 

TRIN 3: STOP, NÅR NYDELSEN IKKE LÆNGERE ER MAKSIMAL
Når nydelsen aftager - du når ned på 7-8 på nydelsesskalaen - skal du stoppe med at spise. Du skal lukke posen med chips eller pakke pladen med chokolade sammen og lægge den ud i skabet igen. Fortæl dig selv, at du må spise af din triggerfood igen, så snart du kan få en ny 10'er. Ikke en 9'er, ikke en 8'er, men en 10'er. Du må spise din triggerfood, så snart du igen kan opnå maksimal nydelse. Det kan være om 2 timer, i morgen eller om 3 dage. Det er din krop, der bestemmer. 

Spis din trigerfood - også i vægttabsperioden

Mange har fødervarer, som de beslutter sig for, de først må få, når de har tabt sig. Det er en dårlig strategi, da du øger risikoen for overspisning. Arbejd i stedet på at lære, hvordan du håndterer din triggerfood. Det handler om at lære at spise din triggerfood med måde - ikke helt at forbyde den. Der findes ikke absolut sunde og absolut usunde fødevarer eller for den sags skyld absolut slankende og absolut fedende fødevarer. Det handler om mænger! Ved at lære at spise din triggerfood med måde lærer du at lytte til både kroppen, hjertet og hjernen, når du spiser, og åbner på den måde op for et naturligt forhold til mad. Et forhold uden selvbebrejdelser, men med fuld fokus på nydelse.