Scandi_sense_logo_500x500px[2].png

FYSISK KONTRA MENTAL SULT

NÅR TRANGEN TIL AT SPISE MELDER SIG


Når vi får lyst til noget, selvom vi ikke er reelt fysisk sultne, handler vi ofte per impuls. Vi handler per automatik, uden at tænke nærmere over det. Skal vi bryde dette mønster, kan vi arbejde med flere forskellige redskaber, som vi her har samlet i “ScandiSense’ Emergency Kit”.

 
Skærmbillede 2018-10-22 kl. 12.10.02.png
 

Helt grundlæggende handler det om, at vi skal skabe det, vi kalder et “mellemrum”. Med dette mener vi et ophold mellem lyst og handling, hvor vi kan nå at få fornuften med. Et mellemrum, som gør, at vi når at blive bevidste om vores handling. Vælger vi at spise kagen eller posen med chips, er det med en bevidsthed om, at det er det, vi gør, og ikke bare en automathandling.

Arbejd med udsættelse
Start med at registrere og anerkende din lyst/dit behov. Det er ok at have lyst til noget lækkert, selvom du ikke er reelt fysisk sulten. Og også ok, hvis du ind imellem har behov for at dulme svære følelser med mad. Men du behøver ikke absolut handle på det hver gang. Sig til dig selv, at du godt kan vente. Beslut dig for, at du ikke skal spise nu. Vent ca. 45 minutter, og har du samme lyst/behov, når de 45 minutter er gået, må du spise kagen, posen med chips, ostemaden, eller hvad du nu havde lyst til. Men kun hvis din trang stadig er lige så stor. Mange gange vil du faktisk opleve, at din trang fortager sig.

Brug “vippen”
Som mennesker drages vi mod den umiddelbare tilfredsstillelse. Og det er lige præcis, hvad mad er. Tilfredsstillelse lige nu og her. Vægttab, derimod, er en abstrakt størrelse, som ligger langt ude i fremtiden. For at trække vægttabet tættere på, kan vi bruge det redskab, vi kalder “vippen”. Forestil dig kagen i den ene hånd, og dit ønskede vægttab i den anden. Prøv at se det for dig i tankerne. Kagen i den ene og vægttabet i den anden. Hvad vejer tungest? Kunne du frit vælge mellem begge dele til opfyldelse med det samme, hvad ville du så vælge? Kagen eller vægttabet? Bare denne lille reflektion - dette lille mellemrum - skaber en bevidsthed - som højner dine chancer for at træffe selvkærlige valg.

Lovliggørelse - spis sammen med andre
Dette værktøj er særligt for dig, som spiser i smug. Det er til dig, som spiser en pose slik på vejen hjem i bilen, eller lige snupper et par stykker af børnenes pålægchokolade, mens der ikke er andre i køkkenet. Eller til dig, som kommer ud med en lakridspibe eller en Marsbar efter en tur i Løvbjerg. Slik, som bliver spist, inden du når hjem. Når vi spiser i smug, er det ofte forbundet med skam. Og faktisk også med mindre nydelse. Måske skal vi skynde os at spise det, inden der kommer nogen. Måske får vi slet ikke smagt efter. Kender du dette mønster, vil vi opfordre dig til at begynde at øve dig i at spise disse fødevarer sammen med andre. Overvej, hvad du spiser, når du er alene. Er det Marsbaren, som ofte ender i indkøbskurven, så beslut dig for at spise den derhjemme sammen med familien/kæresten/ægtefællen. Ikke i smug i bilen. Måske er du så nødt til at dele, men til gengæld får du mulighed for at sætte fokus på nydelse.

Spørg dig selv: “Er det det værd?”
Et helt simpelt lille trick til at skabe mellemrum/bevidsthed er at spørge sig selv: “Er det det værd?” Dette lille simple spørgsmål kan være nok til at få dig til at reflektere over dit valg og ikke bare spise per automatik. Nogle gange er kagen det hele værd. Måske er det lige den dag, hvor Hanne kommer med hjemmebagt kage. Hun laver jordens bedste chokoladekage, som du simpelthen ikke vil gå glip af. Så spiser du selvfølgelig et stykke og nyder det. Men den dag Karen kommer med en Dagmartærte fra bageren, kan du måske godt undvære. Du behøver ikke længere takke ja til kage hver gang, bare fordi den er det. Nu gør du det kun, hvis du virkelig har lyst.

Vær nysgerrig
Når vi har et ønske om at tabe os og alligevel har et mønster, hvor vi ofte spiser, selvom vi ikke er reelt fysisk sultne, gælder det om at være nysgerrig. Ikke selvbebrejdende, som mange kan have tendens til at blive, men blot nysgerrige. Vær nysgerrig på de omstændigheder, der trigger din spisning. Var det en bestemt følelse, du spiste på? Var du ked af det, kedede du dig eller noget helt tredje. Eller er det specifikke situationer, der trigger din spisetrang. Fx at handle på tom mave, formiddagspausen med rundstykker på arbejdet osv., osv. Kun gennem nysgerrighed kan du begynde at forstå dit mønster og lægge andre strategier for dig selv. Her vil det være vigtigt at spørge dig selv: “Hvad har jeg i virkeligheden brug for?” Måske var det slet ikke mad, men noget helt andet, du havde brug for. Måske en pause, et kram, én at tale med. Nysgerrigheden vil på sigt kunne bane vejen for langt mere hensigtsmæssige mønstre i dit liv.

Glipper alt andet, så luk spisekassen og kom videre
Nu har vi præsenteret dig for en række redskaber, som du kan bruge, når du får trang til at spise, selvom du ikke er reelt fysisk sulten. Redskaberne kan hjælpe dig på vej, men er ingen mirakelkur. Sådan en findes desværre ikke, når vi taler vægttab. I hvert fald ikke, når vi taler varigt vægttab. Derfor er det også vigtigt at vide, at trods gode intentioner og viden, så vil fristelsen ind imellem blive for stor. Trods et kæmpestort ønske om vægttab, vil du ind imellem spise, selvom du ikke er fysisk sulten. Som vi allerede har været inde på, er det i disse tilfælde vigtigt ikke at bebrejde sig selv. Du lukker blot spisekassen og kommer videre, som vi siger i Sense. Selvbebrejdelser får dig nemlig ikke til at føle dig bedre tilpas. De gør dig heller ikke tyndere. Tværtimod. Faktisk kan selvkritik udløse mere overspisning. Behandl derfor dig selv med respekt. Vid, at det tager tid at ændre vaner og bryde gamle mønstre. Ros dig selv, når det lykkes, og vær overbærende, når tingene ikke helt går, som planlagt. Gør du det, er du godt på vej. 

Kender du ikke til Sense og det mentale værktøj “at lukke spisekassen og komme videre”, kan du læse mere på sensekost.dk. Du kan også se denne første guidevideo - “Sense fortalt på 5 minutter” - hvor Suzy Wengel - kvinden bag Sense - sætter dig ind i Sense kostprincipperne og forklarer, hvorfor det netop er så vigtigt at lære at “lukke spisekassen og komme videre”.