Scandi_sense_logo_500x500px[2].png

BLIV KLOGERE PÅ DIT SPISEMØNSTER

HVORNÅR SPISER DU PÅ ANDET END FYSISK SULT? 


Udfyld en udvidet kostdagbog

Måske har du tidligere udfyldt kostdagbog. Skrevet ned, hvad du har spist og drukket, og måske også vejet din mad og udregnet dit daglige kalorieforbrug. Med vores kostdagbog skal du flytte fokus. Vi opfordrer dig til at være nysgerrig på andet end maden. Særligt vigtigt er det at notere tanker og følelser ifm. spisningen, og hvor du spiser - siddende i sofaen foran fjernsynet, stående ved køkkenbordet, mens du smører børnenes madpakker, eller i smug på vej hjem i bilen. På den måde bliver kostdagbogen dit redskab til at undersøge dit spisemønster. Hvornår og hvorfor er det svært? Vær ikke dømmende, men blot nysgerrig.

Tag udgangspunkt i en helt almindelig kostdagbog. Du kan lave din egen eller fx vælge at bruge kostdagbogen fra Sense, som kan downloades her. 

Sådan gør du

Laver du din egen udgave, så lav først plads til at registrere mad og drikke og tilføj herefter de øvrige kolonner (se eksempel herunder). Bruger du kostdagbogen fra Sense, er der allerede plads til at registrere, hvad du spiser og drikker, og resten af kolonnerne kan du tilføje på bagsiden.


Skærmbillede 2018-10-26 kl. 17.30.02.png

KOLONNE 1: Her noterer du, HVAD du har spist og drukket.

  • KOLONNE 2: Her noterer du TIDSPUNKTET for dine måltider.

  • KOLONNE 3: Her noterer du din SULT før og efter et måltid. Brug en skala fra 0-10, hvor 10 er ekstremt sulten, og 0 er behageligt mæt (altså mæt, men ikke overmæt). Overmæt registreres som -1. 
    Du kan evt. bruge sultbarometeret fra grundbogen "Sense - slank med fornuft", s. 25.

  • KOLONNE 4: Her noterer du, HVOR du spiser. Er det stående ved køkkenbordet, mens du tømmer indkøbsposerne? Er det på vej hjem i bilen? Foran TV'et?

  • KOLONNE 5: Her noterer du, HVEM du er sammen med. Er det altid sammen med kollegerne, du spiser kage, når du rent faktisk ikke er sulten. Er det når du er alene?

  • KOLONNE 6: Her noterer du TANKER OG FØLELSER, der dukker op før, under og efter spisningen.

  • KOLONNE 7: (X) Sæt kryds, hvis du vurderer det som en overspisning. Det skal være din egen subjektive vurdering - ikke hvad andre mon ville tænke.

  • KOLONNE 8: (O/A/V/T) Kompenserende adfærd i form af fx opkast (O), afføringsmidler (A), vanddrivende (V) eller træning (T).

  • OBS: (...) Sæt derudover parenteser omkring måltider, du betragter som regulære måltider.